Blog 9 - Sailmail 4

Vierde sailmail van Maud 19-3-2019

Ola vanuit Cuba,

​

Dinsdag ochtend begonnen de stages al voor het ontbijt (het was Lazy day dus laat ontbijt). Ik was deckhand en na het ontbijt, ei met spek!, ging ik de mast in met de andere deckhands om de gasgets (zeilbandjes) van de course en de topsail te halen. Dit was best eng, maar ik heb hierdoor zeker mijn hoogtevrees overwonnen, ik heb zelfs op het puntje van de topyard gezeten.

Na het uitklaren gingen we wegvaren onder Pirats of the Carribean muziek. Super leuk, iedereen op de kade was aan het kijken omdat we langs de bug moesten die open was en iedereen daar aan het wachten was. Omdat ik deckhand was moest ik natuurlijk veel helpen op deck met de zeilen en alle lijnen mooi maken.

​

Woensdag had ik als stage bosun, het hoofd van deckhands, ik mocht iedereen een beetje aansturen bij het hijsen van de Innerjip, binnen fok. Ik was alleen wel eerst vergeten om de gasgets eraf te halen, oeps!:) Maar daarna ging alles goed. Donderdag had ik geen stage en dus alle tijd om dingen voor mezelf te doen.

Omdat ik niet meer zeeziek was kon ik me tijdens zelfstudie super concentreren en ’s middags, tijdens de andere stages, ben ik met Daphne de mast in geweest. Dus tijdens het zeilen, super gaaf!

Vrijdag ochtend kwamen we aan in Jamaica. Echt een paradijs eiland. Overal oerwoud en super mooie baaien met witte stranden en blauw water. ’s Middags mochten we al aan land en toen gingen we het stadje in, port Antonio. Best een culture shock. Overal waren auto’s en gebouwen en super veel mensen. Zo’n drukke stad had ik nooit verwacht op zo’n eiland. Omdat er nu verkiezingen waren in de stad was het nog drukker dan normaal en waren er soort van optochten van auto’s. De oranje vs. de groene partij. We zijn nog een paar keer aangesproken door mensen met oranje shirts omdat wij natuurlijk rood aan hebben. Na de supermarkt, standaard eerste stop in de stadjes, zijn we door het stadje gaan lopen en hebben we heerlijk pizza gegeten in een leuk zijstraatje.

Na het stadje hebben we nog naast de boot gezwommen en omdat er in de baai geen stroming was mochten de sups, surfplanken en de opti het water in. Super leuk! Zaterdag gingen we met een busje langs strandjes en ik heb daar ook nog een souvenirtje gekocht. Het was helaas wel wat minder dan verwacht want we dachten dat we naar het mooiste strand van Jamaica gingen maar dat bleek een resort met een lelijk strand. Toen we terug waren konden we nog wel even zwemmen bij de boot. Ik ben met nog een paar vanaf de kant naar de boot gezwommen, want we lagen aan anker en niet aan de kade. ’s Avonds kregen we nog een ‘meet the experts’ over Cuba. Want de volgende dag gingen we daarheen varen.

We zijn trouwens in 2,5 dag naar Jamaica gevaren. Super snel dus. Zondag middag gingen we naar Cuba varen maar omdat er geen wind stond moesten we helaas met de motor. Nu liggen we in Cuba. We zijn bijna klaar met inklaren en dan kunnen we morgen het land op.

Bye, bye,

Blog 8 - Sailmail 3

Derde sailmail van Maud 12-3-2019

Hallo everybody,

​

Afgelopen week was een drukke, maar super leuke week! We zijn in super speed naar Curacao gevaren. Maar drie dagen, we hadden een gemiddelde snelheid van 8 tot 10 knopen en af en toe zelfs harder. Omdat we ruime wind voeren waren de golven niet zo erg voor de zeeziekte. Ik had er gelukkig dus minder last van. Met carnaval hadden we een gezellig feestje en iedereen was sort of verkleed met spullen uit de verkleeddoos. GezelligJ

Op lazy day hebben we geen school en dus genoeg tijd om koekjes te bakken! Dat heb ik gedaan. Ook heb ik heerlijk in het jip net gelegen tijdens het zeilen. Woensdag avond kwamen we aan in Willemstad. Super mooi met al die lichtjes overal. De volgende ochtend hadden we twee uur minder zelfstudie omdat we naar de douane moesten. ’s Middags zijn we vrij de stad in gegaan en zijn we meteen naar de supermarkt gegaan om eten in te slaan. Maar natuurlijk ook rondkijken naar alle leuke winkeltjes en mooie gekleurde huizen. Er was een heerlijke Italiaanse ijsbar. Super lekker. ’s Avonds kwam een groep van 30 mensen die hier wonen en op de zeilschool zitten. Omdat we in Curacao zijn praat iedereen Nederlands en zijn ook veel mensen Nederlands. Zo ook veel van deze mensen. Maud en ik hebben een groep van 6 jongens rondgeleid op onze boot. Erg gezellig, ze bleven eten en daarna hebben we nog een kaartspelletje gedaan. Wel had ik afwas en was de afwas machine kapot, haha. Omdat Dana jarig was hadden we super lekkere taart!

We zijn de volgende dag naar Damen scheepswerf geweest en hier hebben we een rondleiding gehad. Wel leuk om te zien. Ik heb deze ochtend mijn plastic bekeken en ik denk dat ik leven heb gevonden op het plastic in de buis met extra voedingsstoffen. ’s Avonds hebben we friet gegeten met mayo en bitterballen. Heel lekker! Een gast heeft nog verteld over het leven op Curacao. Zaterdag zijn we met het openbaar vervoer naar de baai bij het Spaanse water gegaan. Hier waren de mensen van de zeilschool die een toernooi hadden. We hebben even naar de wedstrijd gekeken en zijn daarna zijn we een stukje verderop gaan snorkelen. Onderweg was er nog een fort waar je heen kon met een super mooi uitzicht over de baai. Het snorkelen was heel gaaf. Allemaal vissen vlak onder je en in allemaal verschillende kleuren en maten. Daarna zijn we nog even gaan kletsen met de zeil jongens en meiden. Gister hadden we weer vrije tijd in de stad en daar heb ik 2 heerlijke smoothies gedronken en heel veel armbandjes gekocht op een marktje.

Vandaag, maandag, zijn we naar een museum geweest over slavernij en hebben we een rondleiding gekregen op een heel groot schip van het bedrijf van Oord. Dat was allebei wel interessant en gaaf om te zien. Oh ja, we hebben ook nog een dag pizza gegeten, lekker!

Sailmail3a (1).jpg

Maud en Maud

Blog 7 - Sailmail 2

Tweede sailmail van Maud 3-3-2019

Hoi iedereen,

​

Afgelopen week hebben we veel gedaan maar helaas kan ik niet alles zeggen in de mail. We zijn op Martinique nog even aan land geweest waar we in het supermarktje chips en cola hebben gekochtJ. Die avond gingen we varen en we kwamen ’s ochtends al weer aan op Dominica. Kort reisje.

Dominica is een heel mooi eiland en daar zijn we de eerste dag even aan land geweest en hebben we door het stadje gelopen en wat gevoetbald. De sfeer was op sommige plekken wel een beetje creepy. Daarna gingen we weer zwemmen en mochten we met de slinger van de boot swingen. De dag erna zijn we naar een gerestaureerd fort gegaan en hebben we de berg beklommen door het bos heen. Super mooi uitzicht en het bos was bijna een regenwoud. Heel gaaf! We hadden die dag ook worteltaart omdat een van de docenten, Henk, jarig was.

Omdat hier nog een Maud is worden we altijd verkeerd wakker gemaakt voor wacht en dat is soms heel irritant maar we hebben het tijdens een trainee meeting in de groep gegooid. 28 februari heb ik met Rinske, de biologie docent, in de helft van de buisjes plastic gedaan en de andere helft moet ik nog vullen, het is nu 4 maart dus ik twijfel nog of ik ander plastic moet doen omdat het nu wel snel gaat met de tijd. Die middag zijn we weer aan land geweest en zijn we met gidsen over een rivier gegaan. Super mooi! We kwamen ook langs de hut van Callipso, van Pirats of the Carribean 2. Helaas was het meeste verwoest door de orkaan. De terugweg hebben we gewandeld met een enthousiaste gids die ons allemaal eetbare planten gaf die zogenaamd zorgde dat je nooit meer ziek word. We kwamen ook langs een bananen plantage waar we wat bananen van hebben meegenomen.

1 maart gingen we na zelfstudie varen naar Carriacou. Dat was een dag varen, helaas werd ik weer een beetje zeeziek, maar wel minder dan vorige keer. Ik had weer zeilwacht van 00.00 tot 02.00. Tijdens mijn wacht ging alles wel goed, ik heb een uurtje gestuurd en daarna ben ik op het dek gaan liggen om naar de sterren te kijken (en omdat ik misselijk was). Super mooi is dat hier. Nadat ik het logboek had ingevuld gingen we fisherman (een zeil) hijsen omdat we ineens van 10 naar 5 knopen waren gegaan met de snelheid.

We hebben nog een dolfijn gezien rond 10 uur ’s ochtends en 12 uur kwamen we aan. Ik moest weer de inner jip en fore stay sail opvouwen en daarna mocht ik tijdens happy hour de mast in omdat mijn groepje ‘’extra’’ had. Wel eng maar super gaaf. Het water hier is super mooi blauw. ’s Middags gingen we aan land en er was carnaval dus super gezellig. Vandaag zijn we naar sandy island geweest, palmbomen en wit strand en super mooi snorkelen. Morgen (maandag) varen we om half zeven uit naar Curaçao.

Blog 6 - Sailmail 1

26-2-2019 Eerste Sailmail van Maud, via de email ontvangen door ons. Groeten, Mirjam, Christiaan & Rens.

Hoi hoi,

​

Hier is dan de eerste sailmail: vanuit Martinique. Ik begin wel bij het begin, vanaf schiphol. Op schiphol ging ik met Maud (andere Maud) en Myrthe naar de Starbucks om wat te drinken en gelukkig zat ik ook dichtbij Myrthe in het vliegtuig. Ik zat wel achterin met maar 6 anderen verdeeld over de ruimte achterin. Maar uiteindelijk was dat heel gezellig omdat we bij elkaar konden staan en kletsen. Wel een beetje lange vlucht hoor, 10 uur.

Toen we aankwamen kregen we een hitte boostJ. Lekker warm. We moesten een stukje lopen met onze tassen naar de kade waar sommige met bootjes en andere met een busje naar de boot gingen. Ik ging met het busje, maar omdat ik door het stadje reed was dat wel leuk. Vanuit het busje gingen we nog een stukje met het bootje naar de boot. Eenmaal op de boot kreeg je je bunk aangewezen en je slaapplek. Veel gingen zwemmen, maar daar had ik geen tijd meer voor. De dag erna gelukkig wel. Toen was om 18.00 uur al het avondeten zoals normaal en gelukkig wel lekker.

De dag erna begon meteen zelfstudie en dat was wel een beetje wennen maar nu gaat het wel. Helaas loop ik nu wel achter omdat ik zeeziek was en dus twee dagen bijna niks heb kunnen doen. Maar dat moet ik dan maar inhalen. Op donderdag middag gingen we varen en dat was best leuk omdat iedereen iets had te doen. Donderdag avond begon de zeeziekte en die was vrijdag het ergst. Heel vaak overgegeven en doordat de watermaker het niet altijd kan doen door laag water hebben we ook nog chloorwater dat echt smerig is en niet helpt met zeeziekte.

Zaterdag middag na de lunch ging het steeds beter en toen had ik ook wat te doen aangezien we bijna in Martinique waren. Ik mocht in het jipnet om de zeilen in te pakken. Dat was heel gaaf, leek een beetje op boomklimmen omdat we ook een harnas aan moesten. Zaterdag mochten we ook zwemmen en dat was heerlijk in dit water. We hadden zaterdag middag hadden we ook tekeningen gemaakt van wat we leuk vonden om dat met elkaar te delen. Erg leuk om te zien.

Gister, zondag, hadden we zoals gewoonlijk ’s ochtends zelfstudie en ’s middags gingen we aan land. Martinique is heel mooi en zoals jullie weten heb ik een wandeling gemaakt met super mooi uitzicht over het stadje, de bergen en de zee. Genoeg foto’s om terug te kijken. Ook zijn hier heel veel leuke mensen en vrienden maken gaat makkelijker dan verwacht. Heel leuk zo! Vandaag ben ik eindelijk begonnen met mijn onderzoek. Alle buisjes zijn gevuld en omringd met parafilm. Met de scheepsarts heb ik bedacht dat ik twee stukken plastic uit zee haal zodat er meer kans is dat ik iets vind en dan elke twee weken het ene stuk bekijk. Het is hier lekker warm en mooi.

Blog 4

9-2-2019

Hallo lezers,

Vandaag geef ik jullie weer een update, want over 10 dagen vertrek ik al naar Sint-Maarten

21 januari had ik een bijeenkomst voor mijn reis. Hier heb ik iedereen ontmoet en heb ik de laatste informatie ontvangen voor vertrek.

Om mijn onderzoek uit te voeren heb ik allemaal materiaal nodig waar je niet zomaar aan kan komen, hiervoor heb ik een afspraak gemaakt met een microbioloog van de universiteit Wageningen. Met hem heb ik mijn onderzoek besproken en de puntjes op de i gezet op mijn werkplan. Daarna gingen we naar het lab om buisjes en voedingsstoffen te halen. Dit was erg leuk om te doen omdat ik de voedingsstoffen zelf mocht afwegen.

Vandaag heb ik voor de laatste keer met Rosa afgesproken om ons onderzoek helemaal voor te bereiden en ons klaar te maken voor het uitvoeren van het onderzoek. We hebben water gefiltreerd, microscoop-preparaatjes gemaakt met een bacterie kolonie die ik had gekweekt en die vervolgens bekeken onder de microscoop. Ook hebben we de buisjes gelabeld.

eddy en maud.jpg

Blog 5

18-2-2019

Hallo allemaal,

morgen gaat de reis eindelijk van start. om half zeven zie je mij op schiphol.

Inpakken was zeker een klus, maar ik ben geslaagd!

Tot snel

Blog 3:

1-12-2018

Vorige week had ik een teamborrel georganiseerd voor de meiden uit mijn hockeyteam

en hun ouders. Dit was voor de afsluiting van het veldseizoen in 2018, maar ook voor

mijn sponsoring. Deze borrel was erg gezellig en het mij ook gelukt om hier 200 euro

mee op te halen. Een aantal weken geleden had een beurs aangevraagd bij Sailtraining

International. Deze beurs is goedgekeurd voor 500 euro, het maximale bedrag :)

Ook heb ik enkele vorderingen met mijn onderzoek. De vriendin van een collega van

mijn moeder, Xi, die op dit moment met hetzelfde onderzoek bezig is als ik, wil mij helpen

met mijn onderzoek. Vandaag heb ik een mailtje gestuurd naar een contact van mijn vader

van de plasticsoup foundation voor sponsoring.

Ook heb ik de tip gekregen van een medewerker van de WUR om naar het Science café Wageningen te gaan op 13 december. Dit gaat dan over plasticsoup namelijk!

Op dit moment zit ik bijna op de helft van het totale bedrag, maar ik ben nog niet bij het eindbedrag. Dit is waarom ik vandaag - mede op basis van de goede tips die ik tot nu van allerlei mensen heb gehad - alle opties voor sponsoring op een rij heb gezet en concrete acties heb bedacht voor de komende 3 weken.

Blog 2: Sponsoring

21-11-2018;

Vandaag heb ik bakjes gemaakt met wat lekkers voor mijn docenten. Deze bakjes leg ik samen met mijn kaartje, die ik vorige week heb binnengekregen, en een nieuwsbrief in de lerarenkamer. Ik hoop dat ze het leuk vinden om bij te dragen aan mijn reis. Dit is een van de acties die ik tot nu toe heb gedaan voor sponsoring.  Ik heb al een derde van het budget dat ik nodig heb.

Dank aan iedereen!

Blog 1: Website

Vandaag, 24 oktober 2018 heb ik mijn site gepubliceerd en kan iedereen mijn plannen bekijken voor februari 2019. Het is natuurlijk spannend omdat ik nu mag gaan beginnen met het grote sponsor werven en het onderzoek. Maar ik heb er heel veel zin in en ik ga mijn uiterste best doen.

Blog 10 - Sailmail 5

Vijfde en laatste sailmail van Maud 27-3-2019

Hoihoi,

We zijn eindelijk in Cuba! Na het inklaren op 18 maart zijn we helaas niet meer aan land geweest maar we hebben wel de geschiedenis van Cuba gehoord. ’s Avonds kregen we een salsa les van onze kokkin Judith. Dat was super gezellig en we konden op het eind met z’n allen in een kring salsa dansen. Dinsdag gingen we in een typisch Cubaans transport bus/vrachtwagen naar de stad, Santiago de Cuba. Er was een muziek festival in de stad en dat was super gezellig omdat er nu overal muziek en dans was. Eerst gingen we naar een barretje waar verschillende typisch Cubaanse optredens waren. Later die dag, na een tijdje vrije tijd waarbij we door de hoofdstraat hebben gelopen, gingen we naar een wat groter zaaltje waar we ook konden dansen bij de muziek. Dat was super gezellig. Wel waren we eruit gezet omdat we teveel ruimte innamen met z’n allen. De cultuur was heel gezellig maar wel anders tegenover vrouwen en in het algemeen heel verschillend met Nederland.

Woensdag bleven we nog in de haven en toen gingen we wandelen naar een fort. Vlak voor het fort moesten we nog een stukje steil omhoog en daar bleven een paar achter omdat er ook een strandje was. Ik ben wel omhoog gegaan, helaas was het fort 5 cuc, de toeristen munt hier, en zijn we niet naar binnen gegaan. Boven aan de berg was wel een barretje waar we gezellig wat KOUDS hebben gedronken. Ik heb ook nog een schattig kettinkje gekocht bij een kraampje. Toen we weer beneden waren heb ik ook even gezwommen alleen omdat de tenders al een keer waren geweest en ze niet terug mochten van de havenmeester moesten we naar het pondje rennen de berg op. Maar we hebben het gered.

Volgende dag begon de scheepsovername. Mijn eerste wacht tot het survival eilandje was van 03-06 en van 15-18 als deckhand. Helaas waaide het heel zacht en moesten we motor varen, daardoor had ik niet zo veel te doen. Wel heb ik nog een zwembad gebouwd met Daphne en Jeske met planken en een zeil op het dek. Dat was heel gezellig en leuk! We aten Lasagna!!

Vrijdag had ik weer mijn onderzoek gedaan en een tweede stuk plastic eindelijk in de overige buisjes gedaan. Ik zag weer wat beweging op het plastic met de extra voedingsstoffen maar ik weet niet zeker of dat ook echt leven was. Tijdens mijn wacht moest ik helemaal naar het topje van de courseyard. Ik moest namelijk de zwemlijn daaraan vastbinden. Best wel eng maar super leuk. ’s Avonds heb ik in het jipnet gelegen met Sanne en naar de zonsondergang gekeken. Zaterdag kwamen we aan bij het onbewoond eiland waar we gingen survivallen. Op het eiland hadden we een stukje gelopen en een groot genoeg strandje gevonden. Samen met twee jongens heb ik het vuur aangemaakt en daarna nog met anderen hout gesprokkeld en de bbq ready gemaakt. Super leuk om te doen! ’s Avonds kwam de crew en gingen we bbqen. Het ging alleen stortregenen waardoor het vuur trouwens niet uitging, maar daardoor gingen we er niet overnachten.

Zondag voeren we weg naar Cienfuegos en was de tweede ships take over begonnen. Ik was bosun (bootsman) en omdat we vertrokken tijdens mijn wacht had ik heel veel te doen. Wel beetje stress omdat alles ineens tegelijk moest gebeuren maar het is gelukt. Vanochtend, maandag, kwamen we aan in Cienfuegos en vanmiddag gingen we meteen aan land. Dit is echt een hele leuke stad en je ziet dat het ook meteen een welvarendere stad is door het toerisme. We zijn met een motortaxi naar het centrum gegaan, op eigen initiatief, en daar hebben we rondgelopen en super leuke souvenirtjes gekocht.

​

Joejoe, SEA ya in 5 days (unfortunately)